Koliko su zaista delotvorni suplementi?

Koliko su zaista delotvorni suplementi?

19/04/2021

0

Suplementi - podrška zdravlju!

Kad u organizmu osetimo deficit vitamina i minerala, trebalo bi što pre popraviti situaciju. Međutim, često se postavlja pitanje da li su dodaci prehrani zaista delotvorni. Kako ih i kada uzimati? Da čujemo i njihovu stranu priče...

U martu, kada je postalo jasno da će se i Srbija suočiti sa epidemijom korona virusa, iz apoteka su gotovo preko noći nestali suplementi cinka i vitamina C i D. Ljudi su tražili što kvalitetnije proizvode, zaboravljajući činjenicu da naš imunitet ne funkcioniše poput električnih uređaja - pritisneš dugmence i odmah proradi. Da je bilo vremena za priču, farmaceuti bi nas podsetili da su proleće i jesen oduvek bili periodi koji iziskuju jačanje imuniteta, ali i da suplemente tokom cele godine treba da koriste osobe čiji poslovi zahtevaju intenzivne fizičke i intelektualne napore, čiji je život veoma dinamičan, koje su na dijetama ili ne mogu da kažu da se baš zdravo hrane. Kad malo bolje razmislimo, svako od nas pronašao se u bar nekoj od ovih kategorija.

Pročitajte: Namirnice za dobro zdravlje i duži život

Budući da se na tržištu nalazi veoma mnogo suplemenata, a da nam se kada čitamo o njima čini da je baš svaki neophodan, važno je da ih što bolje upoznamo. Farmaceuti sa kojima dugo sarađujemo razjasniće nam neke od najčešćih dilema vezanih za vitamine i minerale.

Da li je bolje uzimati vitamine pojedinačno ili multivitamine?

- Preporuka je da pre birate preparate koji sadrže određene vitamine i minerale, nego pojedinačno. Izuzetak su situacije kada je neophodno u organizam unositi veće doze od predviđenih dnevnih potreba (B i D vitamin, minerali cink i selen).

Suplementi u klasičnim ili šumećim tabletama?

Šta je bolji izbor - suplementi u klasičnim ili šumećim tabletama?

- Suplementi u tabletama (čvršći oblici) bolje se podnose i iskorišćavaju od šumećih.

Da li je bitno u koje doba dana ih pijemo?

- Generalno, minerale uvek treba unositi na prazan stomak i u prepodnevnim satima, a vitamine posle obroka, popodne i uveče.

Pročitajte: Pobedite virus - Prestanite da jedete njegovu omiljenu hranu

Koje sve probleme rešavaju?

Odgovor na ovo pitanje može da se pretvori u knjigu, a ovo je najsažetija varijanta:

- Ako ste skloni prehladama - cink (15 mg).
- Ako imate probleme sa štitnom žlezdom i visokim pritiskom - selen (50-100 mcg)
- Ako vas muče migrene, PMS, napetost - magnezijum ujutro 400 mg, a kod grčeva u nogama uveče 400 mg.
- Ako imate probleme sa kožom i nervima - B vitamin (kompleks) posle doručka i posle ručka jedna do dve tablete.
- Ako imate probleme sa kostima - D vitamin uveče, posle obroka, u kapima 1000 ij.
- Ako ste umorni i iscrpljeni - vitamin C (1000 mg dnevno, posle doručka).

Šta sve pruža cink o kojem se toliko govori?

- Reč je o esencijalnom mikroelementu koji se nalazi u sastavu preko dvesta različitih enzima, a najpoznatiji je po svojoj ulozi u jačanju imuniteta. Simptome prehlade ublažava tako što blokira enzim rinovirusa (najčešćeg uzročnika prehlade), čime se sprečava njegovo širenje po organizmu; neutrališe efekat kadmijuma (najčešćeg uzročnika kancera pluća kod pušača); učestvuje u aktivaciji vitamina A, važnog u očuvanju vida; umanjuje stomačne bolove kod zapaljenja sluznice želuca i creva... Štiti kožu od prevremenog starenja jer ima antioksidativni efekat, a ubrzava i zarastanje rana.

Komentari (0)

Loading
Brankica Treskavica Guliver Getty Images

Slične Vesti

Pročitajte još

Najnovije vesti