Proso bezglutenska žitarica

Proso bezglutenska žitarica

22/03/2015

0

Proso (Panicum milliaceum) je od kamenog doba sastavni deo ljudske ishrane. Pre kukuruza proja (prosa) je mešena isključivo od zrna prosa. Proso je sitna okruglasta i malo spljoštena žućkastobela žitarica.

Zrno prosa je ovijeno plevom (ljuskom), koju treba oljuštiti, jer je neprobavljiva (sadrži oko 53% celuloze). Hranljiva je i lekovita, sadrži skoro sve sastojke za fiziološku ravnotežu organizma. Ima vazdušastu konzistenciju i lake je probavljivosti. Izrazito je alkalna (bazna) žitarica i kao takva je nezamenljiva za uspostavljanje ravnoteže kod oštećenja crevne flore.

Lekovita svojstva:

– blagotvorno deluje na organizam (pre svega na želudac, slezinu i guštreraču, pospešuje varenje,
– obnavlja ćelije i crevnu floru,
– jača srce, podstiče mokrenje i znojenje, koristi se protiv anemije, nervne napetosti i depresije, smanjuje zapaljenja i otoke,
– štiti od umora, kijavice, bronhitisa, karijesa…
– pomaže sprečavanju pobačaja.
– ulepšava telo, utiče na lep ten, pročišćava kožu, jača kosu i nokte,

Preporučuje se kao dijetalna hrana licima koja se bave intelektualnim poslovima, nervoznim i starijim licima kojima preti skleroza. Korišćenje prosa se savetuje kod tegoba sa kiselom krvi (acidoze), koristi se i protiv taloženja štetnih materija kod reumatizma i gihta. Dijetom od prosene kaše i povrća uspostavlja se unutrašnja ravnoteža metabolizma.

Proso je ukusna žitarica blago slatkog ukusa, a ono što verovatno niste znali jeste da je jedna od veoma retkih žitarica koja ne sadrži gluten. Obzirom na prosoveliki procenat stanovništva koji ne podnosi gluten, kao i na verovatno više od polovine gojaznog sveta, odgovaraće vam malo promene i odmora od klasičnih žitarica, tj pšenice pa čak i od ovsenih pahuljica.
Proso sadrži mnoštvo korisnih hranljivih sastojaka: ima prema preporukama zdrave ishrane savršen procenat proteina od čak 15%. Za bolju kontrolu šećera u krvi i prevenciju gojaznosti ali i za dijete za smanjenje kilaže odgovara činjenica da proso sadrži veliku količinu biljnih vlakana. Za vas sa lošijim tenom biće važno da ova žitarica ima veće količine vitamina B kompleksa (uključujući tiamin, riboflavin i niacin) i vitamina E u odnosu na druge žitarice. Takođe, odličan je izvor silicijuma koji pozitivno utiče na zdravlje kože, kose i noktiju. Sprečava opadanje kose, krtost i lomljivost noktiju i čisti ten. Proso poboljšava rad želuca, slezine i pankreasa. U prosu ima i dosta esencijalnih aminokiselina kao što su arginin, lizin, histidin i triptofan. Za žene ali i za sve vas koji inteznivno trenirate važno je da znate da proso sadrži posebno velike količine gvožđa, magnezijuma, fosfora i kalijuma.

Proso je jedina žitarica koja daje baznu pH vrednost krvi. Proso se sprema isto, ili čak jednostavnije u odnosu na beli pirinač. Ne morate da ga trebite i ruku na srce – ima bolji ukus. O tome koliko je zdravije od belog pirinca, koji se od žitarica u našim domaćinstvima najčešće koristi, izlišno je govoriti. Iako se za ljudsku ishranu prosu skida prva, spoljna crna ljuska, koja je nejestiva i ima 53 % celuloze, proso spada u integralne namirnice i koristi se redovno u makrobiotici, kao hrana i lek. Zbog kratkog vremena pripremanja u odnosu na intergalni pirinač, idealno je za one koji nemaju vremena, a žele zdravo da se hrane. Kupuje se u svim bolje snabdevenim prodavnicama zdrave hrane. Ponekad su u ponudi i gotovi deserti od prosa sa voćem ili ekspandirano proso (po principu kokica), kao zanimljiva zamena za kornflejks i musli.

Pre svakog kuvanja, bitno je da proso isperete, jer će se tako manje peniti tokom kuvanja. To ćete uraditi ovako: prosto sipate proso u posudu, nalijete ga hladnom vodom, promešate i pažljivo odlijete tečnost. Slobodno odlijte i zrnca koja plivaju na površini, jer su bajata. Ponovite postupak 5-6 puta i gotovo!

Osnovni recept je zaista jednostavan, kao za pirinač: isperite jednu količinu prosa, sipajte ga u šerpu, prelijte sa dve količine hladne vode, posolite i kuvajte dok ne provri. Onda smanjite temperaturu na najniži stepen i kuvajte polupoklopljeno, bez mešanja, oko 15 minuta. Kad ispari sva voda, proso rastresite kineskim štapicem ili tankim nožem (bolje je nego da ga “muljate” kašikom i tako napravite gnjecavu kašu). Ostavite otklopljeno da se prohladi. Ovako pripremljeno proso je zdrav i jednostavan prilog.

Izvor: kodren.com

Komentari (0)

Loading
Goca hellomagazin