Ulje masline - čuvar zdravlja i lepote

Ulje masline - čuvar zdravlja i lepote

26/12/2015

0

Od svih ulja, maslinovo najviše sadrži mononezasićene masne kiseline i polifenol antioksidans, koji ispoljavaju protivupalno dejstvo. Maslinovo ulje je osnova mediteranske ishrane, koja se smatra jednom od najboljih jer sprečava nastanak bolesti modernog doba: povećani krvni pritisak, povišene trigliceride i holesterol, gojaznost i dijabetes.

Sveže ceđeno ekstradevičansko maslinovo ulje sadrži oleokantal, komponentu čije je delovanje slično brufenu. Istraživači kažu da ishrana bogata maslinovim uljem ima efekat kao svakodnevno uzimanje aspirina od 100 mg.

Nutricionisti se slažu da je maslinovo ulje kralj među uljima, s tim da se misli na ekstradevičansko maslinovo ulje koje se dobija filtriranjem zdravih maslina, pri čemu sadržaj blagotvornih sastojaka ostaje maksimalno očuvan.

Ekstradevičansko maslinovo ulje je dragocena namirnica bogata hlorofilom i karotenoidima, koji mu, uz karakterističnu boju, obezbeđuju i antioksidativna svojstva, čiju aktivnost potencira vitamin E, i sprečavaju užegnuće. Maslinovo ulje svoj blagotvorni učinak na zdravlje duguje i masnim kiselinama koje sadrži. Najveći deo čine jednostruko nezasićena oleinska kiselina zahvaljujući kojoj se lako vari.

Istraživanja pokazuju da maslinovo ulje štiti od srčanih oboljenja tako što smanjuje LDL (loš holesterol), dok istovremeno povećava HDL (dobar holesterol). Maslinovo ulje ima najveći sadržaj oleinske kiseline (mononezasićene masne kiseline) od svih ulja koja se masovno koriste u ishrani.

Dokazano je da štiti od čireva i gastritisa, stimuliše lučenje žuči i pankreasnih hormona, pa doprinosi regulaciji procesa varenja. Kao posledica ovakvog dejstva smanjuju se i šanse za nastanak kamena u žuči.

Maslinovo ulje pomaže u borbi protiv raka, ubrzava rast dece i usporava starenje zbog visokog sadržaja antioksidansa koji blokiraju slobodne radikale. Dobro je za kosti i zglobove, kožu, jetru i creva. Takođe pomaže kod dijabetesa i čira na želucu.

Maslinovo ulje stomak dobro podnosi. Ono je odlično za prženje jer ne prodire u namirnice i čuva svoju svarljivost. Kao laksativ, pomaže u borbi protiv opstipacije creva, koju izazivaju preterano sedenje i stres. Za to je potrebno uzimati jednu do dve kašičice devičanskog maslinovog ulja ujutro na prazan stomak.

Za bolju stimulaciju varenja i ravnotežu crevne flore dodajte maslinke vlaknima i fermentisanim mlečnim proizvodima. Pre obilnog ručka pojedite nekoliko maslinki uz aperitiv, ali bez preterivanja: prilično su kalorične.

Ubrane pre sazrevanja, zelene maslinke su dvostruko manje masne nego crne. Maslinovo ulje je poznato po svojoj ulozi u prevenciji kardiovaskularnih oboljenja.

Masne kiseline, antioksidansi i silicijum koji se u njemu nalaze, uravnotežuju nivo holesterola u krvi i štite arterije, ne povećavajući uobičajenu dozu masnoće.

Ulje koje koristite zamenite maslinovim, kao i orahovim ili sojinim zbog raznovrsnijeg unosa.

KAKO ODABRATI KVALITETNO ULJE

Najbolje je ekstradevičansko maslinovo ulje koje se dobija prvim presovanjem maslina, tako da ima najveću količinu antioksidanasa i najbogatiji ukus. Nizak sadržaj višestruko nezasićenih masnih kiselina čini maslinovo ulje otpornijim na visoke temperature u odnosu na druga ulja, pa je ono bolje za kuvanje i prženje. Odaberite hladno ceđeno maslinovo ulje. Najveći proizvođači kvalitetnog maslinovog ulja su Španija, Italija i Grčka.

Ako ste u prilici, izaberite tamno obojene flaše i čuvajte ih u hladnim, mračnim prostorijama, jer svetlost i toplota mogu da izazovu užegnuće ulja.

Maslinovo ulje možete da koristite za prelive u salatama, na hlebu ili u pripremi mesa, ribe i povrća, prženje, pečenje.

U zavisnosti od stepena obrade postoje različite vrste maslinovog ulja: ekstradevičansko - smatra se za najbolje, najmanje je procesirano i podrazumeva ulje od prvog presovanja maslina; devičansko - od drugog presovanja maslina; prečišćeno - koje podleže filtraciji; ekstralako - prerađuje se u većoj meri i zadržava samo delimično blag ukus masline.

Najbolje je odabrati ulje sa visokom tačkom dimljenja, što znači da može da podnese visoku temperaturu pre nego što masti počnu da se razgrađuju i ulje se užegne. Takođe, trebalo bi koristiti maslinovo ulje sa većim procentom kiselosti. Za prženje i kuvanje može da se kombinuje maslinovo ulje sa suncokretovim, kao i mast ili puter i maslinovo ulje. Za prelivanje salata koriste se ulja koja imaju bogat ukus (devičansko maslinovo ulje).

DEVIČANSKO MASLINOVO ULJE U SLUŽBI LEPOTE

Osim u ishrani, maslinovo ulje blagotvoran je sastojak i za negu tela i često je sastavni deo kozmetičkih preparata, posebno onih koji se koriste za suvu, oštećenu kožu, podložnu ekcemima, kao i preparata za sunčanje. Savetuje se njegova upotreba u kućnoj radinosti za izradu maski za lice, kosu i telo. Osim proizvoda na njegovoj bazi, i sami u kućnim uslovima možete sebi priuštiti ritual nege, s tim što se u tu svrhu koristi devičansko maslinovo ulje. Svaki deo tela biće vam zahvalan ukoliko mu priuštite koju kap maslinovog ulja.

Za svetliji ten: posle čišćenja i ispiranja lica pustite da se pore otvore pod uticajem pare posle kupanja. Stavite gazu natopljenu maslinovim uljem na čelo, jagodice i slepoočnice. Držite tako petnaest minuta, obrišite papirnom maramicom i isperite.

Za usne: uz pomoć nekoliko kapi maslinovog ulja usne vam neće biti suve.

Za telo: da biste imali satensku kožu masirajte se maslinovim uljem pre tuširanja ili kupanja. Naročito masirajte dekolte, laktove, kolena i stopala.

Za ruke: posle kućnih poslova, operite ruke sapunom sa maslinovim uljem. Suve i crvene ruke masirajte pre spavanja izgnječenom pulpom polovine avokada pomešanom sa jednom kašikom maslinovog ulja.

Za nokte: ako vam se nokti lome, držite ih deset minuta nedeljno u posudi sa maslinovim uljem blago ugrejanim u mikrotalasnoj rerni. Ako se listaju, trljajte ih četvrtinom limuna. Nahranite ih jednom kapi maslinovog ulja kad skinete lak.

Za kosu: da bi vam kosa bila sjajna, pomešajte četvrt čaše piva, žumance, kašiku maslinovog ulja i sok od limuna. Nanesite na suvu kosu, isperite, a onda operite šamponom.

Komentari (0)

Loading
Snežana Milošević/Tamara Guliver / ThinkstockPhotos

Pročitajte još

Najnovije vesti