Kako se prilagoditi “teškim” ljudima?

Kako se prilagoditi “teškim” ljudima?

Autor: | 04/06/2011

0

Umeće komuniciranja
Komunikacija predstavlja jednu od nasušnih potreba i možda je kao privilegija data upravo čoveku. On uvek ima potrebu da nešto saopšti i to uvek čini na svestan ili nesvestan način.
U psihologiji su poznati različiti oblici verbalne i neverbalne komunikacije. Svakako, čovek uvek i u svakom trenutku govori o sebi i na taj način nešto poručuje svetu koji ga okružuje. Znači, i onda kada govorimo o drugima - govorimo o sebi.
Sigurno da ste nebrojeno puta do sada imali osećaj da se sa nekim savršeno dobro razumete samo sa dve reči, ili bez reči: pogledom, osmehom, dodirom. Ili, koliko puta vam se desilo da svoje reči i energiju "bacate u prazno" ili "svirate savršenu harmoniju pred zidom i nekim ko apsolutno nema sluha. Zato je važno biti svestan činjenice da postoje osobe sa kojima ne možemo da izgradimo odnos bliskosti, kao i da sa određenim osobama taj odnos ne može trajati celog života.
Nažalost, teški ljudi su retko svesni svoje “težine”, a moramo sa njima svakodnevno da budemo u kontaktu. Zato je važno da umemo da ih prepoznamo i na taj način se lakše razumemo.
Postoje različiti tipovi teških ljudi, neki su otvoreno teški, agresivni, nametljivi, dok su drugi teškiispod žita”, potajno, pasivno agresivno. Najčešće tipovi teških ljudi su oni koji stalno kritikuju, zatim oni sa negativnim stavom, ljudi koji sve znaju, neodlučni, superprijatni i ljubazni, tihi i hladni.
Oni koji stalno kritikuju
To su uglavnom osobe koje umeju dobro da uoče neke probleme, ali ne umeju konstruktivno da ih reše. Njihova životna pozicija je “Ja sam u redu - ti nisi u redu”. Najčešće ispoljavaju ljutnju, bes ili prezir i tako izražavaju svoj osećaj superiornosti i moći. Nekonstruktivnim kritikama uglavnom izazivaju konflikt, prenoseći drugima poruku da je jedino ono što oni misle ispravno.
Kako izaći na kraj sa kritizerima
Ponašajte se drugačije od onoga što oni očekuju, nikako ne ulazite u konflikt. Treba im ukazati pažnju i saslušati ih. Često je od koristi metoda parafraziranja: “Ako sam vas dobro razumeo, vi mislite da...” Skrenite pažnju na rešavanje problema umesto njihove orijentacije na istoriju “od Kulina Bana”.
Šta sa negativistima
To su oni od kojih najčešće čujete: “Nema šanse”. To su ljudi koji obeshrabruju druge, navodno dobronamerno. Najčešći motiv za takvo ponašanje je njihova zavist koje nisu svesni.
Prave konflikt svojim negativnim i pasivnim stavom. Uglavnom odustaju od pokušaja da potraže rešenje problema. Usmereni su na potencijalne teškoće, a ne na cilj. To su osobe koje nisu naučile da se nose sa razočaranjima i gubicima. Zato nisu spremni na normalan životni rizik, ali zavide onima koji to jesu. Da ne bi osećali zavist prema onima koji uspeju, njihova nesvesna taktika je da pokolebaju druge u pokušajima.
Kako se postaviti prema njima
Kao i sa kritizerima - ponašajte se drugačije od njihovog očekivanja. Ne dozvolite da vas pokolebaju, ali pazite da ne radite njima za inat nego radi ostvarenja cilja koji je stvarno vaš. Poznata izreka glasi: “Ako veruješ da možeš, u pravu si. Ako veruješ da ne možeš, opet si u pravu”. Sa uverenjem da možemo - uspećemo.
Ljudi koji sve znaju
To su ljudi koji zahtevaju da radite na način na koji oni veruju da treba, koji uvek pronađu grešku i nikada nisu zadovoljni onim što drugi urade, koje zanima samo da sve ide po planu - njihovom. Važno im je da ih slušate, ne da vas čuju. Neuspeh doživljavaju kao katastrofu i pokušavaju da nađu opravdanje u tome da je greška u nekompetentnim osobama. Oni imaju osećaj moći, samopouzdanja i drugi ljudi im nisu toliko potrebni. Govore ubedljivo, nastupaju kao autoriteti i kada govore o stvarima koje malo znaju. Samouvereni su, sve dok se ne iznesu prave činjenice. To su narcisoidne ličnosti sa kompleksom više vrednosti.
Kako se ponašati sa sveznalicama
Ne konfrontirajte se, ali hrabro nastupite, postavljajući promišljena pitanja u vezi s temom. Pažljivo sa neverbalnom komunikacijom. Korisno je povremeno ili parafraziranje na kraju razgovora: Ako sam vas dobro razumeo.... Izbegnite zamku da postanete drugi ekspert: Ja vas veoma cenim“. Napraviti pauzu i postavite pitanje i tražite mišljenje u vezi sa vašim razmišljanjima, idejama, predlozima. Pustite ga da bude ekspert, prihvatite podređenu poziciju radi budućnosti.
Neodlučni
To su ljudi sa kojima je teško komunicirati i sarađivati jer stalno menjaju mišljenje, teško donose odluke, izbegavaju odlučivanje. Danas je u igri jedno, sutra drugo. Oni pažljivo slušaju, postavljaju pitanja, ali loše barataju zaključcima, pa je često rezultat to da se osećaju kao žrtve, da su frustrirani, ljuti, razočarani, iznenađeni - i ne znaju šta dalje. Podložni su jakim negativnim emocijama, osećaju uvređenosti i napuštenosti.
Kako se nositi sa neodlučnima
Prilikom saradnje sa njima potrebno je pomoći pri razrešenju dileme, ili prepoznati gde je konflikt, zastoj, zatim izvući problem na površinu (diskusija, predlog plana uz argument da će time biti zadovoljna većina). Ne pritiskajte takvu osobu previše, jer će doneti impulsivnu odluku, a zatim pobeći od realizacije. Kada donese odluku, ako je moguće, držite inicijativu u svojim rukama, zadržite kontrolu tako što ćetedefinisati potrebno vreme.
Superprijatni i ljubazni ljudi
To su ljudi koji veoma ljubazno daju nerealna obećanja, ali između obećanog i realizovanog postoji velika razlika. Govore ono što želimo da čujemo. Izbegavaju kritiku, konflikte, nasmejani su i ljubazni sve dok vam nešto istinski ne zatreba.
Uglavnom imaju snažnu potrebu da se dopadnu drugima, izbegavaju konflikt i neće reskirati da izgube vaše »prijateljstvo« ako otvoreno odbiju nešto što ne žele ili ne mogu da ispune. Tako manipulišu sa prezentovanjem realnosti, glorifikuju nerealno, izbegavaju mogućnost da budu kritikovani.
Kako sa ljubaznim folirantnima
Isprovocirajte ih da kažu šta zaista misle. Ne dozvoliti im da vam daju nerealna obećanja. Možete im reći da ćete više ceniti ako vas odbiju, nego ako vam daju lažna obećanja.
Tihi i hladni
To su oni od kojih ne dobijate odgovor kada vam je potreban, koji “niti šume nit' žubore”, sa kojima nemate otvoreni konflikt, ali vas izluđuju svojim nekomuniciranjem. Uglavnom odgovaraju sa da ili ne, i nikada ne znate šta misle i osećaju. Kominikacija sa njima deluje frustrirajuće, nema očekivanog odgovora, nema emocionalne reakcije, nikada niste sigurni šta stvarno misle.
Kako sa tihima i hladnima
Važno je da ih isprovocirate da progovore. Razgovor započnite o neobaveznim temama, postavljajte otvorena pitanja: „Očekivao sam da nešto kažete, da imate stav, a vi ništa. Šta to treba da znači?« Napravite pauzu. Budite strpljivi - odredite sebi vreme koliko ćete biti strpljivi.
Neprijateljski raspoloženi i agresivni
Oni su otvoreno teški. Sila je njihova životna filozofija i potreba. Teže osećanju moći i ostvaruju te težnje otvoreno agresivnim sredstvima. Oni su siledžije koje to smatraju svojim pravom. Imaju krut odnos prema pravilima, ali svojim pravilima. Ta pravila ne primenjuju na sebe. Ponašaju se agresivno, opsednuti su borbom s drugima. Jedva čekaju povod za sukob. Tako zadovoljavaju potrebu za moći i samopouzdanjem. Mehanizam za sticanje samopouzdanja je poniziti druge.
Kako izađi na kraj sa agresivcima
Ponašajte se drugačije nego što očekuju, a to je ulazak u konflikt, to da ćete se osećati poniženo, da ćete se baviti njima kao oni vama - stalno, opsednuto. Kontolišite osećanja, dajte im vremena da se isprazne, ukažite im pažnju tako što ćete ih osloviti imenom, gledajte ih u oči, stavite ih u isti položaj u kome ste vi - da sede, ili vi ustanite.
Zaboravite na ljubaznost i kulturno ponašanje - uzmite reč u njihovoj pauzi, Ako vas prekidaju, izborite se za na nastavak priče: Da li vi to mene prekidate?

Komentari (0)

Loading
Tamara Roksandić hellomagazin