Sandra Perović: Ovogodišnji “Berlinski festival” bio je filmska planeta bez granica

Sandra Perović: Ovogodišnji “Berlinski festival” bio je filmska planeta bez granica

Autor: | 08/03/2014

0


Novinarka „Radio-televizije Srbije“ Sandra Perović nedavno se vratila sa „Berlinala“, prestižnog filmskog festivala koji se početkom svake godine održava u prestonici Nemačke. Iako je ova filmska smotra manje glamurozna od one koja se održava u Kanu i ne tako popularna kao Festival u Veneciji, podjednako je značajna i uvek daje ton filmskoj godini u koju smo zakoračili. Perovićeva već deceniju svakog februara odlazi u Berlin na Festival koji se, po njenom mišljenju, obraća najzahtevnijim filmofilima.
- Nemci su od “Berlinskog festivala” uspeli da naprave najveći evropski filmski market, gde se predstavljaju i prodaju najnovija ostvarenja iz svetske produkcije. Po broju prikazanih filmova i raznolikosti kinematografija iz kojih dolaze i sa pola miliona posetilaca, 64. “Berlinski festival” bio je filmska planeta bez granica. Zahvaljujući raznolikoj kulturnoj sceni i kompetentnoj publici, glavni grad Nemačke dugo je već kulturno središte umetnika iz celog sveta, čemu na poseban način jednom godišnje doprinosi “Berlinale”. Specifičan je po tome što neguje praksu prikazivanja politički i društveno angažovanih filmova, kao i ostvarenja sa kontroverznim sižeima, što je potvrdila svetska premijera integralne verzije najnovijeg kontroverznog filma danskog skandal majstora Larsa fon Trira - “Nimfomanka” - počinje priču Sandra.
Reditelj Lars fon Trir na ovaj festival vratio se posle 1984. godine. Berlinska publika je tako bila u prilici da prva pogleda neskraćeni prvi deo njegovog eksplicitnog ostvarenja. On, koji je postao ozloglašen posle nepromišljene izjave o nacistima, pre tri godine u Kanu, pozirao je fotoreporterima u majici sa znakom “Kanski festivali”, na kojoj je pisalo “persona non grata”. Ovogodišnje „Berlinale” obeležili su i Skandinavci. Posebno interesantan izgledao je norveški triler sa obiljem crnohumornih elemenata “Po redosledu nestajanja“ Hansa Pitera Molandama u koji smo i mi umešali prste kako tematski tako i učešćem naših glumaca. Tako je Trgom “Marlene Ditrih” prošetao i Sergej Trifunović- tvrdi Perovićeva koja objašnjava i značaj priznanja koje je tamo dobio naš glumac Nikola Rakočević:
- Nikola je prvi glumac iz Srbije koji je dobio priznanje “zvezda u usponu” i tako ušao u društvo deset odabranih mladih evropskih glumaca od kojih se očekuju blistave karijere van granica matičnih zemalja. I zaista je impresionirao žiri koji dodeljuje ovo priznanje. Osim što je predstavio svoj glumački opus, Nikola je u Berlinu predstavljao i srpsku kinematografiju. Posle zvaničnog predstavljanja na festivalu, rekao mi je da ponude za nove evropske projekte već postoje. O svim laureatima ovog priznanja ubuduće će se voditi računa da li su dobili angažman i da li posle ove nagrade rade - ističe Perovićeva.
Dok je boravila u Nemačkoj, Sandra je pogledala mnoga najnovija ostvarenja „sedme umetnosti“, a među njima se izdvojilo i nekoliko favorita.
- Film koji je i zvanično otvorio vrata 64. „Berlinala”, nemačko-britanska koprodukcija “Grand hotel Budimpešta”, u režiji maštovitog holivudskog postmoderniste Vesa Andersona, očarao me britkim crnohumornim prikazom nadrealistične predratne Evrope i fantastičnom plejadom glumaca. Film koji mi se takođe mnogo dopao je “Dečaštvo”. Koristeći strategiju maratonskog rijalitija, američki nezavisni autor Ričard Linklejter je film snimao čak dvanaest godina jer je pratio različite faze u sazrevanju njegovog glavnog junaka u haotičnom emotivnom svetu, od ranih školskih dana do studija i odnosa sa razvedenim luckastim roditeljima - ističe Perovićeva, koja je i ovog puta imala priliku da intervjuiše mnoge svetske zvezde koje su posetile Festival.
- Holivudski glumac Vigo Mortensen, koji je otelotvorio lik Aragorna u popularnoj filmskoj trilogiji “Gospodar prstenova”, jedna je od holivudskih zvezda koje su obeležile ovogodišnji festval. U ekskluzivnom intervjuu govorio je o novom filmu koji je imao svetsku premijeru “Dva lica januara”, adaptaciji romana Patrise Hajsmit, ali je otkrio zbog čega mu reditelji često daju da glumi mračne likove. Rekao je da voli “film noar” stilove jer imaju mnogo tajni, a to je, kaže, za glumca uvek zabavno. S druge strane, govorio je i o svojoj umetničkoj strani. On je muzičar, voli da slika, fotografiše i izlaže svoje radove. Ističe da ga inspiriše sve ono što pamti iz svog života i ono što mu se dešava, voli da slika i kada počinje razgovor sa ljudima. Intervjuisala sam još jednog junaka trilogije Pitera Džeksona, ali i “Matriksa” - Hjuga Vivinga. Tokom intervjua prisetio se divno provedenog vremena na beogradskom “Festu“ održanom uoči agresije „Natoa“ i pričao o tome koliko mu je bilo teško kada je čuo da je počelo bombardovanje Srbije - govori atraktivna novinarka.
Kada je reč o nagrađenim filmovima, Perovićeva smatra da je poslednjih godina „Berlinale“ opravdano zadesila kriza zbog prilično neubedljivog glavnog programa, jer se nalazi u nezgodnom klinču između američkih premijera art filmova pravljenih za “Oskare“ i “Kanskog festivala”, koji se kalendarski održava tri meseca kasnije.
- Epilog takmičarskog programa je azijsko-američki trijumf. Nije iznenađenje s obzirom da je žiriju predsedavao poznati američki producent Džejms Šejmus, pa je pobedu odneo kineski film “Crni ugalj, tanak led” rađen u maniru američkih kriminalističkih ostvarenja. Druge dve nagrade po važnosti, “gran pri” žirija i “Srebrnogi medved” za režiju, očekivano i opravdano dodeljeni su američkim nezavisnim filmovima “Grand hotel Budimpešta” i „Dečaštvo“, koji su se i meni mnogo dopali - zaključuje naša uspešna novinarka.

Piše: Ivana Nikolić

Komentari (0)

Loading
Tamara Roksandić hellomagazin

Pročitajte još

Najnovije vesti