Slađana Milošević: Muškarac je navikao da vlada, a ne da deli svet sa ženom

Slađana Milošević: Muškarac je navikao da vlada, a ne da deli svet sa ženom

21/02/2013

0


Slađana Milošević, koja je svojom pojavom donela dah avangarde u nekadašnju Jugoslaviju, ličnost je koja je bila ispred svog vremena. Da je ova talentovana umetnica predodređena da se bavi muzikom, videlo se još u ranom detinjstvu, jer je u petoj godini primljena u muzičku školu. Pored toga što je bila „vukovac“, privlačili su je žičani instrumenti, pa je od violine, preko bas gitare, stigla do solo gitare koju i danas svira. Kao naš jedini ženski solo-gitarista nedavno je dobila poziv Borisa Staparca, zaječarskog vajara, koji želi da napravi njenu statuu na kojoj će pisati „rok gitarista“ i postavi je u tom gradu.
Slađana je godinama gradila uspešnu muzičku karijeru, a imala je i brojna interesovanja i nepresušnu potrebu za sticanjem novih znanja. Dok je živela u Sjedinjenim Državama bila je uspešni broker na berzi, a tamo je završila i Muzičku akademiju i studije biopsihologije. Svestrana Beograđanka je protekle godine objavila autorsko, enciklopedijsko delo “Civilizacija žena - Muška žena“. Knjiga u dva toma koju je umetnica pisala jedanaest godina objavljena je uz recenzije naših najuglednijih stručnjaka. To je faktografski pregled uloge žene u istoriji drevnih civilizacija, sa analizom muško-ženskih odnosa u moderno vreme.
Slađana je uvek kreativna i aktivna, a novi singl "Izdaja" ("Ja bih da odmorim dušu") uradila je u saradnji sa rok grupom „Alogia“. Prošle nedelje objavljen je spot, čiji je kompozitor i aranžer ona, zajedno sa Srđanom Brankovićem, liderom benda „Alogia“. Tekst za avangardnu kompoziciju napisala je zajedno sa pesnikom Milanom B. Popovićem, a pesma se našla na kompilacijskom albumu "Vreme brutalnih dobronamernika“.

Dok započinje iskreni razgovor za magazin „Hello!“ o novostima u karijeri, interesovanjima i životu, multimedijalna umetnica ostavlja utisak zadovoljne, ostvarene i vrlo ljubazne osobe. Gotička odeća odlično joj pristaje, a njen originalni i inspirativni imidž i dalje mnogi kopiraju. Ona prvo govori o saradnji sa grupom „Alogia“.
- Smatram da je rok bend „Alogia“ najbolji bend tog žanra kod nas, a moja saradnja sa njima spoj je naših umetničkih izraza. Predložila sam da zajedno radimo pesmu, kada sam dobila poziv od mladog pesnika Milana B. Popovića za učešće na njegovoj kompilaciji. Milan je različitim umetnicima dao svoje stihove i predložio da na njih komponuju. Tako sam muziku na Milanovu i moju pesmu „Izdaja“ poželela da uradim sa grupom „Alogia“. Izdaja je danas sveprisutna tema i to ne samo u međuljudskim odnosima. Čovečanstvo je sebi dozvolilo da se poistoveti sa izdajom svih principa ljudskosti i čovečnosti. Čovek se unizio, postao manji nego što je ikada bio.

Objavili ste obimnu enciklopediju “Civilizacija žena - Muška žena“.
- Tako je. Hiljadu sedamsto trideset dve stranice prikazuju čitavu istoriju čovečanstva, sa fokusom na ulogu i doprinos žene u razvoju civilizacije. Okosnica mog rada je analiza suprotstavljenosti muškog i ženskog principa, sa idejom postizanja celovitosti i ravnoteže koja i u univerzumu postoji između dve tendencije.

Na kojim projektima trenutno radite?
- Posle objavljivanja spota „Izdaja“, sledeće je moje učestvovanje na beogradskom „Šopen festivalu“. Tu ću izvesti četvrti Šopenov preludijum br. 28 u e-molu, na nestandardan način. Pevaću noseću melodiju preludijuma za koju sam napisala tekst pod nazivom ”Oh, Mistery”. Kompoziciju ovih dana snimam uz pratnju našeg trenutno najboljeg pijaniste, čuvenog po sjajnim interpretacijama Šopena, Vladom Miloševićem.

Imate li vremena za druženja?
- Nemam, jer se bavim intelektualnim radom, pišem kompleksna dela kao što je ova enciklopedija, što zahteva neku vrstu otuđenja. Imam mali broj prijatelja sa kojima sam duboko povezana.

Osećate li se ponekad usamljeno tokom stvaralačkog nadahnuća?
- Naravno. Ko je stvorio dobro delo nije to činio u društvu. Stvaranje umetnosti zahteva koncentraciju i odvajanje od sveta, inače je nemoguće biti tvorac kvalitetnog dela.

Da li se vaš brat Goran, nekadašnji pevač „Generacije 5“ i dalje bavi muzikom?
- Komponuje i snima pesme, a i odlično slika. Nadam se da će organizovati izložbu svojih slika.

Dok ste živeli u Sjedinjenim Američkim Državama radili ste kao broker na berzi.
- To je bilo veliko iskustvo. Obrazovala sam se i naučila mnogo o svetu finansija i biznisa, radila sam u oblasti kompjuterskih i novih komunikacijskih tehnologija. Koliko god mrzeli novac, on je pokretač civilizacije, novih ideja i naučnih dostignuća. Naučila sam kako sistem funkcioniše. Bila sam na izvorištu onoga što civilizaciju "pomera“ ka budućnosti i u tome i sama učestvovala.

Kakav je vaš lični odnos prema novcu, umete li sa njim?

- Kao broker dobro sam čuvala tuđ novac, a što se tiče mog, evo interesantnog podatka - kada mi je posle šest godina rada ponuđeno da budem partner u firmi, uz godišnju platu od milion dvesta hiljada dolara, istovremeno sam dobila ponudu i ugovor za snimanje albuma od trideset hiljada dolara. Odabrala sam ugovor sa izdavačkom kućom, a odbacila veliku platu. Umetnost je moj izbor, sve ostalo, uključujući i novac, sekundarni su.

U vašoj enciklopediji govorite i o muško-ženskim odnosima. Da li su vas vaši muškarci u prošlosti razumeli ili ste bili "prejaki“ za njih, kao neko ispred svog vremena?
- Moji partneri su bili kompatibilni sa mnom, napredni ljudi, ispred svog vremena. Dobro smo se razumeli, te nije bilo problema. Živimo u sredini u kojoj se ženi ne daje mogućnost da predvodi. Uvek je "iza pozornice“, te sam u životu i karijeri mnogo puta doživela da muškarci preotimaju moja dela, zasluge, ometaju me kada bih pokretala nove tendencije - od muzike, preko svih oblika umetnosti kojima sam se bavila, do politike ili, bolje reći, društvenog aktivizma kome sam posvetila veliki deo života. Muškarci su uvek smatrali da su oni ti, koji treba da budu vođe i da žene ne mogu biti vizionari, tvorci novih teorija, geniji.

Institucija braka je devalvirana, svedoci smo sve češćih razvoda. Mnogi to povezuju sa sve uspešnijim karijerama koje žene ostvaruju. Šta vi mislite o tome?
- Nije reč o finansijskoj nezavisnosti već o psihološkom aspektu pojave - muškarac je navikao da živi u svetu u kome sam vlada, gde apsolutno dominira i određuje sva pravila. Onog trena kada je žena došla u poziciju da bude pitana, muškarac se usprotivio, ne želeći da odustane od svojih ”neprikosnovenih” moći. Muško-ženski rascep je posledica toga što muškarac i dalje ne prihvata da svet deli sa ženom. Znamo da žene nisu tvorci najvećih filozofskih pravaca, naučnih teorija, već su to sporadično. Činjenica je da su muškarci najviše doprineli umnim i duhovnim dometima civilizacije. Medjutim, to nikako ne umanjuje ulogu i značaj žene, budući da je njen doprinos podvrgnut muškom sudu, koji ga je učinio manje vrednim. Žena je u osnovi vrste, ne samo kao biološka majka, već kao ona koja potomstvu usađuje prva znanja i vrednosti. Moja knjiga se bavi i isticanjem onih žena koje su u civilizaciji ostavile traga kao vizionarke, naučnice, ratnice, vladarke. Ženama u svetu stvaralaštva ipak predstoji dug put, kroz obrazovanje i samospoznaju. One svoju suštinu sve bolje razumevaju i velikim ubrzanim koracima grabe ka samoostvarenju.

Da li su žene u tom smislu bile ograničene, možda zbog toga što kao majke ne bi mogle da se posvete nauci?
- Ženama je vladarska pozicija otimana od samih početaka. Najstariji mitovi govore o preuzimanju vlasti od žene. Neke civilizacije, poput, na primer, drevne indijske, ženama su zakonom zabranjivale učešće na najvišim pozicijama vlasti, smatrajući da majčinstvo i ciklusi uslovljavaju promenu psihičkog stanja, čime one postaju nepodobne da ispravno prosuđuju. Govorila sam u svojoj knjizi i o ženskoj moralnosti. Ženu smatram ontološki moralnijom od muškarca, što proističe iz činjenice da se kao majka, rukovodi dobrobiti vrste. Time što se brine za potomstvo, brine se za opstanak čitavog čovečanstva.

Vašu karijeru obeležili su brojni lepi, ali i manje prijatni događaji. Bili ste fatalni za mnoge vaše obožavaoce, jedan mladić se čak ubio zbog vas.
- Jedan drugi muškarac se povredio tako što se pri brzoj vožnji, kojom je želeo da me fascinira, survao u provaliju. Na mojim koncertima je usled probuđenih strasti bilo mnogo ostrašćenih i povređenih obožavalaca. Ne smatram da je jedini razlog bio moj fizički izgled, već su to i ambijent i vreme u kojima smo živeli. Bilo je to vreme zabrane izražavanja osećanja ili seksualnosti. Ljudi su se uz mene po prvi put oslobodili. Društvo je zabranjivalo umetnost eksplicitnog sadržaja. Filmovi su stavljani na „crnu listu“, kao i reč "seksi“ u mojoj pesmi „Seksi dama“, koja je u to vreme bila zabranjena. Moja ”fatalnost” se ogledala u činjenici da sam u to vreme bila prva žena koja je slobodno govorila o svojim stavovima, što se svima koji su želeli više slobode veoma dopadalo. I vidite šta je moja pojava prouzrokovala? Čitav Balkan je počeo da se oslobađa, a umetnost da rađa mlade stvaraoce. To se nije dogodilo ni u jednoj komunističkoj zemlji do tada.

Kada se taj mladić survao u ambis zbog vas, povukli ste se na neko vreme iz javnosti.
- Posle tog događaja i mnogih tuča gde je bilo slomljenih ruku i nogu, već mi je bilo mučno da budem povod užasnih događanja. Ogromna količina strasti koja se oslobađala na koncertima Elvisa Prislija, "Bitlsa“ i sličnih zvezda, izazivala je erupciju emocija kod gledalaca, ali oni nisu bili tako divljački. Moji koncerti su se često pretvarali u nasilje, te su neki i krvavi izlazili sa nastupa. Morala sam nešto da učinim, loše sam se osećala. Odlučila sam da se povučem na neko vreme i upišem studije veterine. Nekoliko godina sam odsustvovala sa scene.

Jeste li emotivni, inspiriše li vas ljubav i podstiče na rad?
- Da, kao i svi, emotivna sam kada su u pitanju muško-ženski odnosi. Međutim, mnoga umetnička dela su pre nastala iz askeze, nego iz strasne ljudske ljubavi. Ljubav i strast ometaju čoveka da misli pravilno, jer je tada njegova energija usmerena na objekat ljubavi. Po meni, to je čisto gubljenje vremena, što izbegavam.

Da li ste često bili u emotivnim vezama sa umetnicima, muzičarima?
- Nisam bila u vezama sa muzičarima, naprotiv. Moji pratneri su bili iz sveta nauke, medicine, politike. Imala sam jednu dugotrajnu vezu sa partnerom muzičarem, Dejanom.

Iza sebe imate kratak brak sa Džejmsom Hegedonom, koji je sklopljen u Las Vegasu. Vidite li sebe ponovo u braku ili mislite da je vaš put - put stvaranja i usamljenosti?
- Naš brak je bio poništen. Bio je deo eksperimenta, kao i neki moji drugi ekstravagantni potezi. Upravo sam završila rad na svom životnom delu. Ne znam šta nosi budućnost. Knjiga „Civilizacija i žena – Muška žena“ je bila životni cilj, koji sam nadjudskim naporima uspela da ostvarim. I to jeste bio jedanaestogodišnji put stvaranja u usamljenosti. Možda će tako i ostati.

Tekst: Life Content, Nadežda Jokić
Foto: Life Content, Janko Petković
Lokacija: Klub „Mladost“, Karađorđeva 44

Komentari (0)

Loading
Tamara hellomagazin