Dženifer Lopez: Kritike zbog nastupa u Turkmenistanu

Autor: | 01/07/2013

0

Pevačica Dženifer Lopez morala je da se izvini nakon učešća na poluprivatnom koncertu u Turkmenistanu povodom rođendana predsednika Gurbangulija Berdimuhamedova, diktatora koji se brutalno obračunava sa političkim protivnicima.
Tokom koncerta Lopezova je navodno obukla narodnu turkmenistansku nošnju i lično otpevala serenadu Berdimuhamedovu koga optužuju za nasumična hapšenja i mučenje političkih disidenata. Organizacija za ljudska prava "Human Rights Watch" svrstala je Turkmenistan među najrepresivnije zemlje na svetu i kaže da bivša sovjetska republika nameće drakonska ograničenja slobode izražavanja. Predsednik i njegovi rođaci i saradnici imaju neograničenu moć i potpunu kontrolu nad svim aspektima javnog života.
Nakon koncerta Lopezova je izdala saopštenje u kome se izvinjava što je pevala za predsednika i rekla da ne bi održala koncert da je znala koliko su ugrožena građanska prava u toj zemlji. I ljudi u pratnji Džej Lo bili su potpuno neobavešteni o tome gde dolaze. Njen koreograf Džej Ar Tejlor napisao je na Tviteru poruku:
- Turkmenistanski povetarac je divan noću. Pitam se gde li su svi moji sledbenici iz Turkmenistana?! Kontaktirajte me!
Poruka je kasnije izbrisana jer su Tejlora žestoko kritikovali poznavaoci prilika u ovoj zemlji koji su istakli da su skoro svi društveni mediji, uključujući i Tviter, blokirani.
- Pevaš "Srećan rođendan" diktatorima dok disidenti i novinari umiru u njegovim sobama za mučenje? I dalje si Dženi iz Bloka, Džej Lo? - tvitovao je Ronan Ferou, poznati advokat za ljudska prava.
Koncert koji je finansirala kineska Državna naftna korporacija, najveći investitor u turkmenistansku unosnu industriju nafte i gasa, zamišljen je kao proslava Berdimuhamedovog 56. rođendana. Održan je u nedelju, 30. juna, u odmaralištu Avaza blizu Turkmenbašija na Kaspijskom jezeru u koje je uloženo dve milijarde dolara a koje je predsednik Berdimuhamedov otvorio dan ranije. Među odabranom publikom bili su ministri, vlasnici državnih kompanija i diplomate. Nakon zvaničnog dela koncerta, Dženifer se pojavila obučena u turkmenistansku nošnju i uz zvezde iz Rusije, Ukrajine, Turske i Kine otpevala rođendansku pesmu predsedniku.
- Lopezova očigledno ima pravo da zarađuje za život nastupajući pred diktatorom po svom izboru i pred njegovom svitom, ali njeni potezi su narušili pažljivo negovan imidž koji je gradila učestvovanjem u programima "Amnesty International" u Meksiku protiv nasilja nad ženama - piše u zvaničnoj izjavi Tora Halvorsena, predsednika "Human Rights Fondation".
Veruje se da je Lopezova prva zvezda sa zapada koja je nastupila u Turkmenistanu. Pevačica često peva na privatnim koncertima po zemljama bivšeg SSSR-a za veliki honorar. Nastupala je na venčanju uzbekistanskog biznismena u Ukrajini za milion dolara i za azarbejdžanskog oligarha Telmana Ismailova za 1,4 miliona dolara. Tokom turneje u Rusiji prošle godine odbila je da diskutuje o ljudskim pravima u toj zemlji. Na pitanje o uhapšenim članicama benda "Pussy Riot", rekla je:
- Da budem iskrena, ne volim da pričam o politici.

Izvor: Blic