Do željenog stasa ubrzanim metabolizmom

Svako od nas se nekada upitao kako njegov prijatelj bez razmišljanja jede slatkiše i brzu hranu, dok se vi patite jedući niskokaloričnu hranu, a imate višak kilograma. Krivac za to je najverovatnije spor metabolizam koji je kod mnogih glavni uzročnik dobijanja na težini. Ako je to slučaj i sa vama, ne brinite, možete naučiti kako da ga ubrzate i sagorite što više kalorija.
Metabolizam je kombinacija fizičkih i hemijskih procesa koji se zovu anabolizam i katabolizam. To je zapravo mali motor u našem telu, mehanizam, proces koji sagoreva kalorije svaki dan i tokom celog dana. Genetski, neki ljudi imaju brži metabolizam, pa bez obzira na količinu hrane koju pojedu sporije dobijaju na težini. Osim metabolizma tu, naravno, ulogu igraju i težina, godine i fizička aktivnost. U zavisnosti od naše težine, godina i fizičke aktivnosti naše telo tokom dana troši određe-ni broj kalorija koje nisu ništa drugo nego samo energija bitna za rad svih naših organa. Metabolizam je motor koji nas pokreće.
Ukoliko unosimo više kalorija nego što naše telo potroši dobijaćemo na težini jer će taj višak telo odlagati u takozvane masne naslage koje nam služe za sive dane. Ukoliko pak unosimo premalo kalorija, telo će trošiti one koje ima u zalihama i zbog toga ćemo gubiti kilograme.
Međutim, kada naš organizam uvidi da određeni period unosimo pre-malo kalorija, počeće kao odbrambeni mehanizam da usporava metabolizam kako bi sa manje kalorija održavao organe i telo vitalnim, to jest, usporiće se razgradnja materija, odnos unesenog i potrošenog neće biti usklađen. Stoga da bi ubrzali metabolizam, potrebno je da uvek unosimo dovoljno kalorija, a razliku potrebnu za mršavljenje naprosto potrošimo vežbajući.
Da biste poboljšali metabolizam, potrebno je da povedete računa o ishrani i da radite fizičke vežbe. Ubrzo ćete osetiti promenu. Vežbanje će vam pomoći da smanjite telesnu težinu i povećate mišićnu masu. Povećanjem mišićne mase, metabolizam će se ubrzati i pomoći u gubljenju suvišnih kilograma.
Aerobne vežbe, kao što su hodanje, plivanje ili vožnja bicikla, ubrzaće metabolizam četiri do osam sati posle prestanka vežbanja.
Dizanjem tegova nećete ubrzati metabolizam, ali ćete sagoreti masne naslage i dobiti mišićnu masu. Najbolje je da kombinujete aerobne vežbe sa vežbama snage. Ako ste u mogućnosti, vežbajte svakih sat vremena deset do petnaest minuta da bi vaš metabolizam navikao na ubrzan rad.
Doručak je od suštinskog značaja. Vaše telo je lišeno hrane tokom noći tako da je metabolizam tada usporen. Jedite šest manjih obroka dnevno da bi se organizam snabdeo potrebnom energijom. Izbegavajte da jedete ka-sno uveče, jer se metabolizam prirodno usporava u večernjim satima. Smanjite unos masne i kalorične hrane.
Birajte zdravu hranu sa što više proteina i povrća. Ograničite konzumiranje alkohola, kafe, slatkiša i cigareta. Najefikasnija hrana za ubrzanje metabolizma je riba, zeleno lisnato povrće, paradajz, borovnice, integralne žitarice i najmanje osam čaša vode dnevno. Pomoću vežbi i redukovane ishrane ne samo da ćete izgubiti telesnu težinu nego ćete dobiti mišićnu masu i, što je najvažnije, bićete zdravi, imaćete više energije i osećaćete se sjajno. Nije teško pospešiti metabolizam, potrebno je samo malo volje i upornosti. Probajte više da konzumirate vlaknastu hranu, voće i povrće, koje bi trebalo da vam zameni slatkiše, kao i da što više pijete tečnost, naročito vodu i zeleni čaj koji je izvanredan antioksidans. Šest manjih obroka zadovoljiće vaš organizam, a vi ćete se dobro osećati. Ovakav režim ishrane doneće vam kvalitetan san i budićete se odmorni i veseli.

LAGANIM REŽIMOM DO LEPOG I ZDRAVOG TELA

Ne preskačite doručak – dok spavate vaše telo prelazi na režim štednje energije usporavajući metabolizam. Ako prvo jedete, to će pomoći da se vaš metabolizam ubrza jer mu dajete dobar start. Dobar doručak se sastoji od skupa ugljenih hidrata, kao što su ovsena kaša ili vlaknasti hleb, belanaca i voće, kao što su banane.
Jedite pet do šest obroka dnevno – ne morate da konzumirate više hrane, nego češće. Tako će vaše telo znati da je izvor energije sta-lan i sagoreće više kalorija umesto daih taloži kao masti radi kasnije upotrebe. Ovo je ključni faktor za ubrzavanje metabolizma.
Promenite namirnice koje jedete – hrana sa visokim procentom šećera prouzrokovaće taloženje šećera u krvi, primoravajući vaše telo da ga taloži kao mast. Probajte da više jedete vlaknastu hranu, voće i povrće. Takođe se postarajte da je u obrocim zastupljena ravnoteža proteina (belanca i posna mesa) i zdravih masti (esencijalne masne kiseline koje se nalaze u orasima i ribi).
Pijte zeleni čaj – jer ima neverovatne sagorevajuće i antioksidativne osobine.
Vežbe su važne – većina ljudi ih ne radi, mada bi trebalo. Ako ne trenirate, počnite da radite nešto, šetnja psa ili igra sa decom. Morate da pokrenete svoje telo, ubrzate metabolizam i sagorite kalorije.
Treniranje u intervalima – verovatno ste primetili da neki ljudi dižu tegove ili rade kardio-vežbe, ali da posle nekog vremena prestanu da gube težinu. To je zato što im se metabolizam stabilizovao. Vaš telesni metabolizam će se brzo privići na okruženje. Da biste ovo ispravili, trenirajte u intervalima, počevši sporije na nižim pa do viših nivoa i onda se vratite. Postoji mnogo načina da ovo uradite. Ključno je da forsirate svoje telo na više nivoe. Ako to radite pravilno, stvarno možete da ubrzate metabolizam i sagorite tonu kalorija.
Opustite se – izloženost stresu može da prouzrokuje dobitak na težini jer fizički i emotivni stres aktivira otpuštanje korizola, steroida koji usporava metabolizam. Zato dišite duboko, ostanite smireni i što češće priuštite sebi opuštanje posle stresnog dana.
Opskrbite se magnezijumom i b vitaminom – magnezijum se upotrebljava u više od tri stotine hemijskih reakcija koje se odvijaju u telu, uključujući i metabolizam koji je ključan za proizvodnju energije i iskorišćavanje ugljenih hidrata, masti i proteina. Nedovoljne količine vitamina B6, B12, folne kiseline i nijacina mogu da izazovu umor i depresiju, te da uspore metabolizam.
Izgradite više mišića
Sticanje mišićne mase jača vaš metabolizam i omogućava lakše mršavljenje. Ako izgradite samo dva kilograma mišića u vašem telu, dnevno ćete gubiti sto pedeset kalorija više čak i da ne vežbate. Tokom kardio-treninga možete izgubiti u proseku šeststo kalorija na sat zahvaljujući toj ekstraizgrađenoj mišićnoj masi. Mišići sagorevaju znatno više kalorija nego masti, čak i kad se odmarate, tako da je svaki trening koji pomaže izgradnju mišića odličan. Ključ je u tome da uključite sve mišiće tela dok vežbate, zagrevajući mišiće ruku, nogu, leđa, grudi i celog tela.

Više o temama: