Idealno za bolna leđa: Plivanje da, ali ne bilo koji stil

Povezane vesti

Nema osobe koja barem jedanput u životu nije osetila bol u leđima. Kod ovog problema odlično pomaže plivanje, ali treba biti oprezan i znati kako pravilno plivati i kako se kretati u vodi ako nas muče bolna leđa.

Zabrinjava činjenica da se bolovi u leđima sve više pojavljuju kod mlađih osoba, što je često povezano sa sedalačkim načinom života (učenje, videoigrice i slično), nedovoljnom fizičkom i sportskom aktivnošću kao i gojaznošću, napominje dr. sc. Hrvoje Klobučar.

Plivanje, odnosno kretanje u vodi, nastavlja Klobučar, izvrsna je sportska aktivnost koja aktivira mišiće celog tela, a pritom minimalno opterećuje zglobove.

Ako osoba ima višak kilograma i želi da počne da se baviti sportom, ako na primer počne da trči, posebno na tvrđim podlogama, moguća je pojava bolova na tetivama, preopterećenje zglobova i sličnih tegoba. S druge strane, ako se odlučite na aktivnosti u vodi, svakako bi bilo dobro započeti s trčanjem u dubljoj vodi. Gustoća vode stvara otpor kretanju tela utičući tako na gubitak masnih naslaga i jačanje mišića, savetuje Klobučar.

Plivanje je ipak naš omiljeni način kretanja kroz vodu i nešto laganija aktivnost od trčanja u vodi, tačnije prilikom plivanja telo zapravo pluta na vodi i kretanje zaveslajima ruku i nogu mnogo je lakše od pokušaja trčanja kroz vodu. Postoji više različitih stilova i nismo svi jednako vešti u svakom od njih. Najlakši i najzastupljeniji stil plivanja jeste varijanta prsnog stila plivanja kod kojeg plivač najčešće zadržava glavu iznad nivoa vode, krećući se ravnomernim i simetričnim pokretima ruku i kretnjama nogu poput žabe.

Hrvoje Klobučar, specijalista ortoped daje 3 saveta kako pravilno plivati i kretati se u vodi ako nas muče bolna leđa:

1. Nastojanjem da se i noge približe površini vode jako se isteže kičma, posebno u donjem delu, što može da dovede do pojave bolova. Zato je za sve osobe s bolovima u donjem delu leđa preporučljivo da izbegavaju ovaj stil plivanja, ali ako je to jedina tehnika kojom vladate, tada predlažem da spustite noge i donji deo tela dublje u vodu, tako da telo bude postavljeno gotovo vertikalno u odnosu na površinu vode, a rad ruku može održavati telo na površini. Nogama se plivač može kretati kao da vozi bicikl ili “žabljim” pokretima.

2. Slobodni stil plivanja (tehnika kraul) opterećuje takođe donji deo leđa, a kod osoba s bolnim vratnim delom kičme česte rotacije u stranu prilikom uzimanja vazduha mogu takođe da izazovu bolove. Leđni stil plivanja najmanje opterećuje kičmu, iako i tada valja biti oprezan jer prilikom rotacija trupa kod zaveslaja rukama može doći do preopterećenja kičme, posebno ako već postoje rotacijske deformacije.

3. Ako imate povremeno bolna leđa, očekuje se da će vam leđno plivanje koristiti, ali ako imate izrazite tegobe s leđima ili već operisanu kičmu, preporučujem plivanje s vertikalnim položajem tela. Za celi lokomotorni sistem, od koristi će biti šetnja ili pokušaj bržeg kretanja (trčanja) kroz vodu.

Ostale vesti iz rubrike