Bundeva – sočna kraljica jeseni

ThinkstockPhotos-530348215

Postoji mnogo razloga zbog kojih bundevu nazivaju kraljicom jeseni. Neodoljivo narandžasta, poznata i kao tikva, ludaja, dulek ili vojvođanska banana, čest je sastojak raznih jela, i slanih i slatkih, poput čuvene pite bundevare, a predstavlja i idealnu zimsku dozu imuniteta i vitalnosti.

Nekada je bila važan izvor hrane američkih Indijanaca, jer im je pomagala da izdrže duge hladne mesece. Upravo su je starosedeoci tog kontinenta predstavili doseljenicima, kojima je brzo postala omiljena namirnica, nezaobilazan deo praznične trpeze za Dan zahvalnosti i najpoznatiji ukras za Noć veštica.

Kolumbo je bundevu doneo u Evropu, gde je prvobitno služila kao hrana za stoku. Danas se uzgaja na svim meridijanima i nalazi se u mnogim specijalitetima jer je ukusna, lako probavljiva i nutritivno bogata. Bundevi u čast, širom planete održavaju se veseli festivali, pa tako i kod nas u Banatu početkom oktobra svi žive za Dane ludaje.

Bundeva može da se pripremi na bezbroj načina, a pritom je idealna za smanjivanje težine i čišćenje organizma, jer ima svega 28 kalorija u 100 grama. Sadrži skoro 90 odsto vode i mnoge hranljive i zdrave sastojke, od proteina, kiselina i ugljenih hidrata, preko minerala poput kalcijuma, kalijuma, gvožđa, fosfora, do vitamina A, C, E i B grupe. Njena boja ukazuje na to da je i bogat izvor beta karotena, snažnog antioksidansa koji štiti organizam od uticaja slobodnih radikala, jača imuni sistem i čulo vida i sprečava razvoj malignih tumora.

Jednogodišnja zeljasta biljka, poznata u kulturama svih toplijih zemalja sveta, spada među one koje je moguće svrstati i u voće i u povrće, jer ima karakteristike obe vrste. Od bundeve se mogu pripremiti i salata i sok, i sos i pekmez, narezana na kockice može da se kuva na pari ili u vreloj vodi, da se dinsta, peče u rerni ili na roštilju. Naravno, najbolje je konzumirati je sirovu, direktno iz bašte.

Bele semenke bundeve ne samo da spadaju među omiljene grickalice, već su i veoma zdrave jer sadrže karotenoide, omega kiseline i cink koji čuva gustinu kostiju. Preporučuju se trudnicama, dojilja¬ma, starim i osobama sa bolesnom jetrom, a svakodnevno treba da ga jedu i muškarci koji imaju problema sa prostatom. No, ne treba preterivati jer, za raliku od ploda, seme ima dvadesetak puta veću kalorijsku vrednost. Iz semenki se dobija karakteristično ulje koje zbog specifičnog ukusa daje posebnu aromu jelima. Bogato je esencijalnim masnim kiselinama koje povećavaju energiju organizma, poboljšavaju zdravlje reproduktivnih organa i obezbeđuju lep izgled kože, kao i bolju funkciju centralnog nervnog sistema.

Pored mnogih lekovitih svojstava i obilja dragocenih sastojaka, bundeva je i čuvar dobrog raspoloženja, jer se u njenom sočnom mesu krije aminokiselina koja podstiče izlučivanje serotonina, hormona koji stvara vedro raspoloženje i osećaj sreće. Zato je mnogo bolje da, umesto tableta, osoba koja nije baš u elementu pojede krišku kuvane ili pečene bundeve, savetuju narodni lekari.

U svakodnevnoj ishrani, tvrde stručnjaci, sprečava anksioznost i pojavu depresije. Idealna je i za one koji pate od bolesti želuca. Preporučuje se u lečenju artritisa, upala organa za varenje i proširenih vena. Najnovija istraživanja pokazuju da smanjuje holesterol u krvi i da je odlična za problematičnu kožu, koju ne samo što neguje i hrani, već je i štiti od raka. Zbog svih ovih osobina bundeva predstavlja važnu kariku u našem lancu ishrane. A dugo je bila nepravedno zanemarena.

ThinkstockPhotos-537366773

Efikasna dijeta od bundeve

Bundeva se tek sprema da odigra svoje glavne uloge, jer je početkom jeseni ima u izobilju svuda oko nas. Tokom ove dvonedeljne dijete može da se smrša šest do osam kilograma. Jelovnik sa bundevom neće samo pomoći da se oslobodite suvišnih kilograma, nego će doprineti da se organizam očisti i isceli, a telo podmladi. Važno pravilo je da svi obroci moraju da se uzimaju tačno na vreme. Ovo je jedan od primera.

Prvog dana za doručak pripremite kašu od bundeve sa dodatkom žitarica ili kriške bundeve sa šargarepom i sokom od limuna. Ručak neka bude supa od povrća sa bundevom, a večera – bundeva pečena u rerni, kao poslastica. Drugi dan može da počne salatom od bundeve, da se nastaviti supom od povrća i pasiranom bundevom i uveče da se završi voćem po izboru. Za doručak trećeg dana neka za vašim stolom budu salata od povrća i kaša od bundeve, za ručak supa od povrća i knedli bez krompira, a za večeru dva parčeta tosta i salata od bundeve sa ananasom. Četrvti dan neka počne isto kao prethodni, ali za ručak mala promena sa supom od povrća i dinstanom slatkom paprikom. Za večeru spremite ragu od bundeve, povrća i pečuraka. Petog dana ponovite jelovnik od početka.
Za primenu ove dijete nema kontraindikacija. Ipak, trebalo bi da je izbegavaju oni koji imaju neko oboljenje digestivnog trakta. Svakodnevna šetnja značajno će poboljšati njenu efikasnost.

Snežana Ilić Guliver / ThinkstockPhotos

Više o temama: