Gojaznost – bolest modernog doba: Kako ubrzati metabolizam?

kako ubrzati metabolizam

Iako se gojaznost dugo smatrala estetskim problemom, danas je poznato da ona pre svega predstavlja ozbiljan zdravstveni problem, a često je nazivaju bolešću modernog doba. U njenoj osnovi je usporen metabolizam, za koji je delom kriv biološki sat, ali je njegovo funkcionisanje umnogome rezultat životnih navika. Zbog toga je neophodno razumeti šta predstavlja metabolizam i koliko je njegovo funkcionisanje ključno u sprečavanju mnogih neželjenih efekata.
Metabolizam je proces kojim se kalorije unete hranom u našem telu pretvaraju u energiju. Jednostavnije rečeno, metabolizam je brzina kojom telo sagoreva unesene kalorije.
Svoje dugogodišnje iskustvo i znanje iz oblasti medicine i fitnesa Saša Plećević, poznatiji kao Dr Feelgood, ujedinio je u službi poboljšanja fizičkog zdravlja ljudi, u čemu jednu od najvažnijih uloga imaju metabolički procesi. Za magazin „Hello!“ Plećević govori o osnovnim principima funkcionisanja jednog od najvažnijih procesa u ljudskom organizmu.
Proces starenja organizma je proces usporavanja metabolizma, što znači da presudnu ulogu u tome imaju godine. Osoba od dvadeset pet godina ima brži metabolizam od one od četrdeset pet, čiji je metabolizam brži od čoveka koji je ušao u sedmu deceniju. Što smo stariji, mišićna masa se smanjuje u odnosu na količinu masti u organizmu. Brzina sagorevanja kalorija usporava se za pet procenata na svakih deset godina života – kaže poznati nutricionista i trener fitnesa.
Starosna dob, međutim, nije jedini uzrok nagomilavanja masnih naslaga. Razlika postoji i kod polova. Zbog svoje konstitucije muškarci imaju manje masnoće od žena, a time i brži metabolizam. Funkcionisanje tiroidne žlezde izuzetno je važan faktor u procesu sagorevanja kalorija. Kod nekih ljudi ova žlezda je aktivnija nego kod drugih i u zavisnosti od toga da li je manje ili više aktivna direktno utiče na metaboličke procese u organizmu. Još jedan faktor igra značajnu ulogu u borbi sa masnim naslagama, a to je genetski faktor. Može se reći da je to životna lutrija, jer neko rođenjem stiče brži metabolizam, dok su neki manje srećni po tom pitanju.
Postoje osobe koje imaju nešto usporeniji metabolizam, kao i one kod kojih je ubrzaniji. Međutim, iako gojazni ljudi često kažu da imaju spor metabolizam, tek jedan procenat zaista ima taj problem. U devedeset devet posto slučajeva to je samo posledica loših životnih navika. Usporavanjem metabolizma nagomilavaju se masne naslage, što za poslediiicu može da ima gojaznost, koja je faktor rizika za razne bolesti – upozorava doktor Plećević.
Kultura zdravog načina života podrazumeva da čovek zna kakva mu je ishrana, odnosno da zna šta, koliko, kada i kako jede. To znači da bi svako od nas trebalo da zna količinu kalorija, odnosno energetsku vrednost namirnica koje unosimo u toku dana. Ukoliko previše opteretimo organizam, on neće biti u stanju da potroši unete kalorije, što za posledicu ima usporen metabolizam. S druge strane, ukoliko unosimo nedovoljno namirnica, organizam će težiti da štedi potrošnju energije, što ima iste posledice, kao i preterivanje u količini unete hrane.
Rad metabolizma usporava neredovna ili loša ishrana, unošenje praznih kalorija i fizička neaktivnost, a škodi mu i preterani unos zasićenih masti, loših šećera, soli i belog brašna. To su takozvane četiri bele smrti. Važno je naglasiti da su štetne velike količine ovih sastojaka. Naime, preporučljivo je uneti tokom dana dva i po do pet grama soli, jer je ona bitna za funkcionisanje organizma – izričit je doktor Plećević.
Usporen metabolizam direktan je uzročnik prekomernog nakupljanja masti u organizmu i povećanja telesne težine, što dovodi do gojaznosti.
Da bismo ubrzali metabolizam, potrebno je da vodimo računa o ishrani.
Prva i najvažnija stvar kod ubrzavanja metabolizma su redovni obroci, tačnije pet obroka dnevno. Doručak, užina, ručak, još jedna užina i večera. Savremeni čovek ne doručkuje, ne ruča i ne jede užine, već ima jedan obrok dnevno, najčešće uveče, što je vrlo loše – objašnjava stručnjak fitnesa.
Uz ishranu, fizička aktivnost predstavlja najvažniji faktor za ubrzavanje metabolizma. Ukoliko niste u mogućnosti da odlazite u fitnes-centar ili da vežbate kod kuće, ono što sigurno možete je da kalorije potrošite u šetnji. To se može posmatrati i kao najprijatniji oblik aktivnosti, s obzirom na to da je društvo čak poželjno. Dovoljno je da svakodnevno pređete pet kilometara, što je otprilike jedan sat hodanja umerenom brzinom da biste drastično poboljšali stanje organizma.
Blagotvorno dejstvo na metabolizam ima i unos tečnosti. Posebno je važno da se ujutru pre obroka ili nekog drugog napitka popije čaša vode kako bi se pokrenuo metabolizam. Količina tečnosti koju čovek unosi u toku dana zavisi od pola, starosti, fizičke aktivnosti, kao i zdravstvenog stanja, ali postoji optimalna vrednost kao parametar kojim čovek može da se vodi.
Odrasla zdrava osoba trebalo bi da unosi dve i po litre tečnosti dnevno, a postoji vrlo precizno objašnjenje zbog čega baš ta količina. Četiri stotine mililitara gubimo putem mokraće, sto mililitara putem stolice, petsto mililitara dok pričamo i još petsto mililitara znojenjem. Naš organizam ne može da skladišti tečnost, stoga je važno da je unosimo čitavog dana. Sedamdeset posto ljudskog tela sastoji se iz vode, koja utiče na rad organizma. Njen manjak ga usporava. Kada se smanji unos tečnosti javlja se dehidracija, što negativno utiče na fiziološke procese. Trebalo bi izbegavati tečnosti koje su slane, slatke, masne i gazirane, a najbolje je piti vodu, jogurt sa manjim procentom masnoće, ceđeni sok, kao i čašu-dve crnog ili belog vina. Jedna do dve kafe dnevno takođe ne mogu da škode. Kofein u kafi, teofilin u čaju i teobromin u kakau blagotvorno utiču na rad metabolizma. Stoga su preporučljivi, ali u konzumiranju ovih napitaka ne bi trebalo preterivati – zaključuje poznati doktor, koji je pronašao formulu za zdrav život i s radošču je promoviše.

Loši šećeri jedan su od uzroka usporenog rada metabolizma, a nedovoljan unos vitamina dodatno pogoršava stanje organizma. Stevija je prirodni zaslađivač, koju mogu da koriste čak i dijabetičari. U kombinaciji sa grejpfrutom i vodom ukusan je napitak za hidriranje organizam koji pospešuje metaboličke procese. Za pravljenje ovog osvežavajućeg niskokaloričnog napitka dovoljno je samo nekoliko minuta. U dve litre vode sipajte sok od dva isceđena grejpfruta i dodajte petnaest tableta stevije. Dve litre ovog niskokaloričnog napitka punog vitamina ima samo sto pedeset kalorija, pa ga možete konzumirati i u većim količinama, a vrlo brzo osetićete njegov blagotvorni uticaj na organizam.

Trikovi za ubrzanje metabolizma:
– Naterajte sebe da u toku dana jedete češće, ali manje obroke.
– Dan započnite čašom vode.
– Pola sata pre, za vreme i jedan sat posle jela nemojte da unosite tečnost.
– Najmanje jedan sat posle glavnog obroka ne jedite voće ni slatkiše.
– Obavezno večerajte, ali poslednji obrok ne unosite posle 21 h.
– Izbegavajte ugljene hidrate za večeru. Za taj obrok odaberite proteine i salate, bez konzumiranja hleba i testenina, voća, slatkiša ili skrobnog povrća. Umesto toga odaberite mladi sir, meso ili mlečne proizvode sa manjim procentom masnoće.

Piše: Deana Đukić; Life Content

Više o temama: